-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16356 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

فلسفه غسل چيست
شو كردن و آنگه به مسجد و محل نماز خراميدن است.

يك قدم به سمت پاكي معنوي بر داشتن است. لذا، اگر كسي همين حالا نيز به

حمام رفته باشد، بايد براي خدا وضو بگيرد تا يك قدم به خلوص و خدايي بودن

نزديكتر شده باشد))(سرود يكتا پرستي، ص 20).

ج) وضو; به عنوان مقدمه نماز نه تنها موجب تطهير جسم از آلودگيها

ميشود; بلكه تطهير روح را در بر ميگيرد.

با وضو موئمن احساس ميكند، جسم و روحش از آلودگي گناهان و لغزشها

پاك شده است .

اين احساس پاكي و طهارت جسمي و روحي، انسان را براي ارتباط معنوي با

خدا و ورود به حالت آرام سازي جسمي و روحي از نماز آماده ميسازد (قرآن و

روانشناسي، ص357).

ب) بعضي ميپرسند: چرا اسلام دستور ميدهد كه به هنگام جنب شدن تمام

بدن را بشويند در حالي كه فقظ عضو معيني آلوده ميشود، و آيا ميان بول كردن و

خارج شدن مني تفاوتي هست كه در يكي فقط محل را بايد شست و در ديگري

تمام بدن را؟ اين سوئال يك پاسخ اجمالي دارد و يك پاسخ مشروح:

پاسخ اجمالي آن اين است كه خارج شدن مني از انسان، يك عمل موضعي

نيست (مانند بول و ساير زوائد) به دليل اين كه اثر آن در تمام بدن آشكار

ميگردد، و تمام سلولهاي تن به دنبال خروج آن در يك حالت سستي مخصوص

فرو ميروند و اين خود نشانه تاثير آن روي تمام اجزا بدن است. توضيح اين كه:

طبق تحقيقات دانشمندان در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتي وجود دارد كه

تمام فعاليتهاي بدن را كنترل ميكنند ((اعصاب سمپاتيك)) و ((اعصاب

پاراسمپاتيك)) اين دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام

دستگاهها و جهازات داخلي و خارجي گستردهاند، وظيفه اعصاب سمپاتيك ((تند

كردن)) و به فعاليت واداشتن دستگاههاي مختلف بدن است، و وظيفه اعصاب

((پاراسمپاتيك)) كند كردن فعاليت آنهاست، در واقع يكي نقش گاز اتومبيل و

ديگري نقش ترمز را دارد، از تعادل فعاليت اين دو دسته اعصاب نباتي،

دستگاههاي بدن به طور متعادل كار ميكند.

گاهي جريان هايي در بدن رخ ميدهد كه اين تعادل را به هم ميزند، از جمله

اين جريانها مسئله ((ارگاسم)) (اوج لذت جنسي) است كه معمولا مقارن خروج

مني صورت ميگيرد.

در اين موقع سلسله اعصاب پاراسمپاتيك (اعصاب ترمز كننده) بر اعصاب

سمپاتيك (اعصاب محرك) پيشي ميگيرد و تعادل به شكل منفي به هم

ميخورد.

اين موضوع نيز ثابت شده است كه از جمله اموري كه ميتواند اعصاب

سمپاتيك را بكار وادارد و تعادل از دست رفته را تامين كند تماس آب با بدن

است و از آنجا كه تاثير ((ارگاسم)) روي تمام اعضاي بدن به طور محسوس ديده

ميشود و تعادل اين دو دسته اعصاب در سراسر بدن به هم ميخورد دستور داده

شده است كه پس از آميزش جنسي، يا خروج مني، تمام بدن با آب شسته شود

ودر پرتو اثر حيات بخش آن تعادل كامل در ميان اين دو دسته اعصاب در سراسر

بدن برقرار گردد.

البته فايده غسل منحصر به اين نيست، بلكه غسل كردن علاوه بر اين كه نوعي

عبادت و پرستش نيز ميباشد كه اثرات اخلاقي آن قابل انكارنيست و به همين

نسبت در حقيقت به هنگام خروج مني يا آميزش جنسي، هم روح متاثر ميشود و

هم جسم، روح به سوي شهوات مادي كشيده ميشود، و جسم به سوي سستي و

ركود. غسل جنابت كه هم شستشوي جسم است و هم به علت اين كه به قصد

قربت انجام مييابد شستشوي جان است و اثر دو گانهاي در آن واحد روي جسم

و روح ميگذارد تا روح را به سوي خدا و معنويت سوق دهد، و جسم را به سوي

پاكي و نشاط و فعاليت.

از همه اينها گذشته، وجوب غسل جنابت يك الزام اسلامي براي پاك نگه

داشتن بدن و رعايت بهداشت، در طول زندگي است، زيرا بسيارند كساني كه از

نظافت خود غافل ميشوند ولي اين حكم اسلامي آنها را وادار ميكند كه در

فواصل مختلفي خود را شسشو دهند و بدن را پاك نگاهدارند، اين موضوع

اختصاصي به مردم اعصار گذشته ندارد، در عصر و زمان ما نيز بسيارند كساني كه

به علل مختلفي از نظافت و بهداشت تن غافلند. (البته اين حكم به صورت يك

قانون كلي و عمومي است حتي كسي را كه تازه بدن خود را شسته شامل

ميشود).

مجموع جهات سه گانه فوق روشن ميسازد كه چرا بايد به هنگام خروج مني

(در خواب يا بيداري) و همچنين آميزش جنسي (اگر چه مني خارج نشود) غسل

كرد و تمام بدن را شست.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.